آموزش مهارت های کنترل دیابت در داخل زندان، به زندانیان سابق کمک می کند که در بیمارستان بستری نشوند

4 جولای2019 - مطالعه ی محققان دانشگاه کانکتیکات نشان داد آموزش کنترل دیابت به زندانیان مبتلا به دیابت، می تواند از بستری شدن آنها در بیمارستان ها و بحران های پزشکی مرتبط با دیابت پس از آزاد شدن از زندان جلوگیری کند. نتایج این تحقیق در ماه گذشته در هفتاد و نهمین نشست علمی سالانه انجمن دیابت آمریکا ارائه شد.

احتمال ابتلا به دیابت برای زندانیان آمریکایی 50٪ بیشتر از جمعیت عمومی است و این افراد پس از آزادی بیشتر در معرض ابتلا به عوارض ناشی از دیابت هستند. زندگی در زندان آنها را برای مراقبت شخصی بعد از آزادی آماده نمی سازد: در زندان، به طور کلی به آنها گفته می شود که چه زمانی و چه چیزی را به چه مقدار بخورند، چه وقت خوابند، همچنین افراد دیگر قند خون آنها را اندازه گیری می کنند و انسولین آنها را مدیریت می کنند. نتیجه این است که نزدیک به نیمی از افراد مبتلا به دیابت که اخیرا از زندان آزاد شده اند با مشکلات بهداشتی مرتبط با دیابت در عرض دو هفته پس از خروج از زندان به اورژانس مراجعه می کنند.

افراد مبتلا به دیابت، به طور کلی از طریق گفتگو با ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی، مربیان دیابتی، همسالان خود که به دیابت مبتلا هستند و تحقیقات شخصی، می آموزند که چگونه بیماری خود را مدیریت کنند. محققان معتقدند برنامه آموزشی پیش از آزادی می تواند برای افراد مبتلا به دیابت که در زندان هستند، همان نقش را ایفا کند.

محققان یک برنامه ی آموزشی شش هفته ای برای مهارت های کنترل دیابت برای بقا برای یک گروه متشکل از 92 زندانی که در طی شش تا نه ماه آینده با آزادی به جامعه می پیوندند، اجرا نمودند. آنها از یک پرسشنامه برای ردیابی میزان مهارت های کنترل دیابت برای بقا، دیسترس مرتبط با دیابت، انگیزه شخصی و اعتماد به مراقبت از دیابت خود، قبل، در طول و بعد از آموزش استفاده کردند و همچنین از یک گروه کنترل، که در این برنامه ی آموزشی شرکت نداشتند، خواستند که این پرسشنامه ها را پر کنند.

این برنامه یک مطالعه ی کوچک بود که 92 نفر از زندانیان در آن شرکت کردند که متاسفانه تماس محققان با حدود نیمی از آنها قبل از پایان مطالعه از دست رفت. با این حال، نتایج امیدوار کننده بود. محققان دریافتند که آموزش مهارت های بقاء دیابت، مانند درمان افت قند خون و تزریق انسولین، به این افراد امکان پذیر است و سبب افزایش دانش در مورد دیابت و کاهش دیسترس مرتبط با دیابت برای آنها می شود.

جالب توجه است که اطلاعات زندانیان گروه کنترل در مورد دیابت با این که در آموزشها شرکت نداشتند بعد از برنامه به دلیل پیگیری پرسشنامه ها بهبود یافته بود. محققان معتقدند که شرکت کنندگان در گروه کنترل پس از تکمیل هر یک از پرسشنامه ها، با یکدیگر صحبت می کردند و در طول دوره ی مطالعه به طور بالقوه از افراد شرکت کننده مطالبی را می آموختند. که البته این موضوع ممکن است بر یافته های مطالعه تأثیر داشته باشد. اما همچنین مشخص شد که روند یادگیری در گروه تجربی قوی تر بوده و ماندگارتر است.بازخورد از سوی زندانیان نیز مثبت بود.

پرفسور Reagan، استاد پرستاری و محقق ارشد این مطالعه می گوید: زندانیان از این برنامه ی آموزشی لذت بردند و به ما ایده هایی برای بهبود ارائه ی این برنامه، مانند ساخت فیلم های آموزشی درباره نحوه ی تزریق انسولین دادند.

گام بعدی در این تحقیق، انجام یک تحقیق بسیار بزرگتر است. پرفسور Reagan می گوید: ما امیدواریم که کارکنان بهداشتی در جامعه، با سابقه زندان و دیابت، که چالش های ورود دوباره به جامعه را درک کرده اند، بتوانند به بازگرداندن زندانیان دیابتی به جامعه پس از آزادی، کمک کنند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-07-diabetes-skills-ex-inmates-hospital.html